Arriba final d’any i amb ell els típics anuncis d’aquesta època: colònies, rellotges, joguines, caves,… i entre ells, l’anunci de la Marató de tv3, el de la Loteria de Navidad i el de la Grossa de Cap d’Any. Que aquest any, ja sigui per bé o per mal, donen per parlar.
Ogilvy Barcelona ha sigut l’agència encarregada de crear l’espot de la Marató 2016, “Tots tenim un costat bo. O molt bo” és el claim de la campanya de la 25ª edició, dedicada a l’ictus i a les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques. Es veu al nen a l’escola realitzant tasques quotidianes com posar-se un jersei, escriure o recollir els seus llibres amb una sola mà, perquè l’altra la té immobilitzada al costat del cos. Però, a la sortida de l’escola quan veu a la seva mare esperant-lo, ella sí amb el braç immobilitzat com a conseqüència d’un ictus, l’abraça amb els dos braços. L’empatia i solidaritat del nen amb la seva mare consolida el to emocional, d’història humana i propera, propi de la Marató de Tv3. Un anunci que no deixa a ningú indiferent i que aconsegueix arribar al cor.

En l’anunci de la loteria, aquest any l’agència Leo Burnett ha donat el protagonisme a la Carmina, una mestra jubilada. La història és senzilla. La Carmina porta l’esmorzar al seu nét adolescent que trasteja el mòbil, amb una indiferència cap a les coses del món tan pròpia de la seva edat com de la seva generació. A la tele donen la notícia de l’any anterior, però ella es confon, creu que li ha tocat el Gordo i surt disparada a explicar-ho a una amiga que té el mateix dècim. L’espot mostra com el poble sencer es bolca perquè l’anciana no descobreixi que en realitat no li ha tocat el premi, recorda una mica a la pel·lícula de Good Bye, Lenin. Independentment, si l’anunci agrada o no, aquest ha generat un fort debat i milions de memes i paròdies.

I si encara no heu vist l’anunci de la Grossa de Cap d’Any…

Com us quedeu?

Evidentment, no podem acabar aquest post amb l’anunci de la Grossa. Us parlarem d’una campanya que és excepcional i que demostra que la publicitat no serveix només per vendre, també pot tenir bons propòsits com conscienciar la població.
L’agència de publicitat Contrapunto BBDO Barcelona, juntament amb ATELCA, l’Associació del Trastorn Específic del Llenguatge de Catalunya, van decidir donar visibilitat a aquesta malaltia. Necessitaven fer entendre com es senten els nens que pateixen aquest trastorn, i de quina millor manera que buscar alguna cosa que tingués la suficient repercussió com per involucrar al major públic possible. En aquelles dates s’anunciava l’estrena de la nova temporada de Joc de trons i de seguida ho van veure clar. Per molt que el nostre anglès hagi millorat des dels temps de l’EGB, són moltíssimes les persones que no dominen l’idioma i necessiten subtítols per poder seguir la trama. I va sorgir la idea d’alterar els subtítols perquè la gent es perdés i després donar-los la resposta de per què s’havia fet allò. La campanya es va moure a través dels arxius descarregables dels subtítols.

juego-tronos1
Per ATELCA, l’acció de Contrapunto BBDO Barcelona va ser molt beneficiosa. Gràcies a aquesta acció les visites al seu web es van multiplicar per 1.000 en tan sols una setmana, i es va aconseguir l’objectiu principal de la campanya.